Τι είναι το social media marketing (κοινωνικό marketing);
Το social media marketing (κοινωνικό marketing) είναι μία μορφή ψηφιακού marketing που χρησιμοποιεί τα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης ως μέσα προώθησης και διαφήμισης. Ο κύριος σκοπός είναι η παραγωγή περιεχομένου ώστε οι χρήστες να αλληλεπιδράσουν και να αναδημοσιεύσουν τις αναρτήσεις σας.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι αν χρησιμοποιηθούν σωστά, τα social media μπορεί να γίνουν προσοδοφόρες πλατφόρμες. Είτε έμμεσα είτε άμεσα προσφέροντας ακόμα και απευθείας πωλήσεις.
Υπάρχουν περίπου. 2.307.000.000 ενεργοί χρήστες στα social media στον κόσμο σήμερα. Αυτός είναι ένας τεράστιος αριθμός υποθετικών δυνητικών πελατών. Φυσικά, μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό από αυτούς τους ανθρώπους πρόκειται να εντοπίσει και να αλληλεπιδράσει με τα δικά σας κανάλια κοινωνικής δικτύωσης στο άμεσο μέλλον.
Αν και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πολύ δημοφιλείς πλατφορμες με υψηλά ποσοστά αλληλεπίδρασης μεταξύ των χρηστών. Είναι δύσκολο κάποιος να ξεχωρίσει. Και είναι ακόμα πιο δύσκολο να πουλήσει προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω αυτών.
Η διαχείρισή των social media για αρκετούς είναι κουραστική, δύσκολη ή και άγνωστη και την αναθέτουν σε τρίτους. Αν αυτός ο τρίτος δεν είναι κάποιος συγγενής / φίλος τους με χρόνο και διάθεση ή κάποιος που “υποτίθεται” ότι ξέρει, τότε είναι κάποιος επαγγελματίας μαρκετίστας ή digital marketing agency.
Ένα social media marketing agency προσπαθεί καθημερινά να καταρρίψει μύθους κατά την επικοινωνία του με τους πελάτες του και να παρουσιάσει την πραγματικότητα του social media marketing. Αποφάσισα λοιπόν μέσω αυτού του άρθρου να παρουσιάσω και να σχολιάσω τα σημαντικότερα “προβλήματα” – “ερωτήματα” που συναντάμε καθημερινά. Ελπίζοντας οι ενδιαφερόμενοι να συνειδητοποιήσουν ότι το SMM είναι μία ιδιαίτερη υπηρεσία που κρύβει πολλά πίσω από τις “απλες” αναρτήσεις που βλέπουν να γίνονται στην επαγγελματική τους σελίδα.
Μύθος 1: Ο καθένας μπορεί να το κάνει
Πραγματικότητα: Θεωρητικά ναι, όλοι μπορούν να το κάνουν καθώς οι πλατφόρμες των social media είναι φτιαγμένες ώστε με απλά βήματα οποιοσδήποτε να δημοσιεύει οποιασδήποτε μορφής αναρτήσεις και να δημιουργεί διαφημιστικές καμπάνιες.
Αν ήταν τόσο εύκολο όμως γιατί στον κλάδο του social media marketing και κατά την διαχείριση του κάθε account μας απασχολούν ερωτήματα όπως τα παρακάτω:
- Σε ποιους απευθύνεται το κάθε social κανάλι;
- Σε ποιο κανάλι βρίσκονται οι πελάτες και οι εν δυνάμει πελάτες σας;
- Με τι συχνότητα πρέπει να γίνονται οι δημοσιεύσεις;
- Ποιες οι σωστές διαστάσεις των εικαστικών;
- Τι είδους διαφημιστικές καμπάνιες προσφέρει το κάθε κανάλι;
- Ποιο είδος διαφήμισης έχει καλύτερη απόδοση με βάση την επιχείρησή σας ή την ενέργεια που θέλετε να κάνετε;
- Τι απόδοση είχαν οι διαφημιστικές σας καμπάνιες και τι συμπεράσματα βγάλατε μέχρι στιγμής;
- Γιατί οι ακόλουθοι σας έχουν μικρή αλληλεπίδραση με τις αναρτήσεις σας;
- Ποιο είναι το κοινό που ενδιαφέρεται για την επιχείρησή σας και πότε είναι ενεργό;
- Το περιεχόμενο που δημοσιεύετε είναι βελτιστοποιημένο για έχει την μέγιστη δυνατή απόδοση;
- Τι περιμένετε να κερδίσετε από τα κοινωνικά σας δίκτυα;
Καταλαβαίνετε ότι όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα ερωτήματα απαιτούν αρχικά γνώσεις και εκ των υστέρων δουλειά και ανάλυση προκειμένου με την πάροδο του χρόνου να μπορείτε να “μαθαίνετε” μέσα από τις ενέργειες αυτές και να βελτιώνετε τις αναρτήσεις σας και τις καμπάνιες σας. Άρα κατ επέκταση να έχετε καλύτερη ψηφιακή παρουσία και καλύτερη απόδοση στις διαφημίσεις σας.
Μύθος 2: Πώληση στα Social Media
Πραγματικότητα: Η “πώληση” στα social media αφορά περισσότερο την δημιουργία ισχυρών σχέσεων με τους πελάτες παρά την απευθείας πώληση προϊόντος / υπηρεσίας. Είναι αρκετά δύσκολο να ξεχωρίσετε στα social media ειδικά αν έχετε μεγάλο ανταγωνισμό με δεκάδες σελίδες ανταγωνιστικών επιχειρήσεων να προβάλλονται για παράδειγμα στο Facebook, κατά συνέπεια όλες οι προσπάθειες πωλήσεων χωρίς κάποια στρατηγική, ΔΕΝ θα οδηγήσουν πουθενά.
Υπάρχει το ακόλουθο διάσημο quote σχετικά με την κοινωνική πώληση:
“Selling through social channels (social selling) is the closest thing to being a fly on the wall in your customers, prospects, and competitor’s world.”
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σας επιτρέπουν να μαθαίνετε πολλά περισσότερα από όσο φαντάζεστε για το κοινό σας και την αγορά σας, και είναι σημαντικό να επωφεληθείτε από αυτό. Οι πελάτες σας μοιράζονται τη ζωή τους μέσο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, και σαν επιχείρηση μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτές τις πληροφορίες προς όφελός σας.
Επαναλαμβάνω ότι στο επίκεντρο της στρατηγική σας πρέπει πάνω από όλα να βρίσκεται η δημιουργία καλών σχέσεων με το κοινό σας και όχι η προσπάθεια πώλησης. Η πώληση θα έρθει μόνο όταν το κοινό σας θα σας έχει εμπιστευτεί και θεωρήσει ότι αυτό που παρουσιάζετε έχει πραγματική αξία για αυτούς. Ένας άλλος τρόπος είναι να του δημιουργήσετε την ανάγκη αγοράς ενός προϊόντος / υπηρεσίας σας, παρουσιάζοντάς το με έμμεσο τρόπο όπως έχουμε αναλύσει σε προηγούμενο άρθρο.
Μύθος 3: Είναι εύκολο
Πραγματικότητα: Η διαχείριση των social media και κατά συνέπεια η πώληση μέσω αυτών ΔΕΝ είναι εύκολο. Χρειάζονται μήνες συνεχούς προσπάθειας για να κατέχετε μία καλή θέση στα κοινωνικά κανάλια έχοντας ένα καλό και σταθερό κοινό. Θα πρέπει να μοιράζεστε πολύ περιεχόμενο, να ανεβάζεται όμορφες φωτογραφίες και βίντεο, ώστε όχι μόνο να μεγαλώσετε τον αριθμό των οπαδών σας αλλά και να τους διατηρείτε το ενδιαφέρον πριν προσπαθήσετε να τους πουλήσετε οτιδήποτε.
Τι ανέφερα παραπάνω; ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ (content marketing). To Α και το Ω στο social media marketing. Η παραγωγή σωστού και ποιοτικού περιεχομένου χρειάζεται σωστά εργαλεία και γνώσεις.
Μορφές περιεχομένου για στα social media.
- Φωτογραφία
- Gif
- Video
- Slideshow
- Stories
- Live Video
- Blogs
- Infographics
Πως αλλιώς θα μπορούσατε να παρουσιάσετε την επιχείρησή / τα προϊόντα / τις υπηρεσίες σας; Η αλήθεια είναι ότι οι ερασιτεχνικές φωτογραφίες σε πολλές περιπτώσεις αρέσουν περισσότερο από τις επεξεργασμένες. Αυτό όμως δεν αρκεί. Ένα γεγονός, μία προσφορά, μία πρόσκληση απαιτούν όμορφα εικαστικά με σύντομα και έξυπνα κείμενα.
Παράδειγμα: Aν είναι σημαντική μία ωραία φωτογραφία για να προβάλετε στο facebook το μαγαζί σας, πόσο σημαντική θα είναι η φωτογραφία του ρούχου που θα προσπαθήσετε να πουλήσετε;
Αν το δούμε σαν κανάλι πωλήσεων;
Πραγματικότητα: Επίσης δεν είναι εύκολο. Σκεφτείτε άλλες μορφές πώλησης? Τηλεφωνική πώληση για παράδειγμα. Αν και απαιτεί μια τρομερά δύσκολή στρατηγική πωλήσεων, για την επικοινωνία το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να δημιουργήσετε μια βάση δεδομένων και να καλέσετε τους ανθρώπους από τη λίστα.
Άποψή μου: αυτό είναι εύκολο.
Μύθος 4: Είναι η μόνη στρατηγική προβολής / πωλήσεων που χρειάζεστε
Πραγματικότητα: Γιατί, όταν υπάρχουν τόσα πολλά κανάλια επικοινωνίας εκεί έξω, να πρέπει περιοριστείτε μόνο στα social media;
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας πολύ καλός τρόπος προβολής και αλληλεπίδρασης με τους πελάτες σας ή με τους εν δυνάμει πελάτες σας, αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει άλλες τακτικές όπως την προσωπική και επαγγελματική προσέγγιση μέσω ενός τηλεφωνήματος ή ενός e-mail. Με απλά λόγια, ότι μεθόδους επικοινωνίας χρησιμοποιούν οι πελάτες σας, θα πρέπει να χρησιμοποιείτε και εσείς στους ίδιους για να τους προσεγγίζετε
Ο Paul McCord από το Top World Sales είπε:
“It isn’t our prospect’s responsibility to respond to us in the way we want to connect with them; it is our responsibility to connect with our prospects in the way they will accept.”
Μύθος 5: Είναι Δωρεάν/Φθηνό
Πραγματικότητα: Έχουμε όλοι ακούσει το ρητό: Τίποτα στη ζωή δεν είναι δωρεάν.
Θέλω να πω, εντάξει, τα social media είναι τεχνικά δωρεάν, αλλά αν περιμένετε μία άμεση και δυνατή βοήθεια, τότε θα πρέπει να βάλετε χρήματα.
Όπως όλοι γνωρίζουμε:
“Χρειάζονται χρήματα για να βγουν χρήματα.”
Το κόστος της διαφήμισης στα social media το χωρίζουμε σε 2 τμήματα. Το ένα είναι το διαφημιστικό budget το οποίο αποδίδεται απευθείας στην πλατφορμα. Το δεύτερο τμήμα είναι το κόστος παραγωγής του εικαστικού / καμπάνιας (πχ banner, video, carousel).
Προσοχή: Η ποιότητα και η μορφή του περιεχομένου που θα χρησιμοποιήσουμε για την διαφήμιση εξαρτάται άμεσα με την απόδοση της διαφήμισης. Άλλη απόδοση θα έχουν τα Χ ευρώ αν χρησιμοποιηθούν σε video διαφήμιση και άλλη σε απλή φωτογραφία.
Συμπέρασμα
- Σίγουρα το social media marketing δεν σημαίνει 10-15 τυχαίες αναρτήσεις το μήνα σε ένα κανάλι.
- Σίγουρα δεν σημαίνει 1 καμπάνια των 50 ευρώ να τρέχει συνεχόμενα για 30 μέρες.
- Σίγουρα δεν σημαίνει οτι με οργανικές αναρτήσεις σε 1-2 μήνες θα αυξηθεί η πελατία σας στην επιχείρηση κατά 50%
Το social media marketing απαιτεί, στρατηγική, πλάνο, συνέπεια και γνώση όλων των δυνατοτήτων των social media καναλιών.
Το κάθε κανάλι έχει το δικό του κοινό, τις δικές του δυνατότητες προβολής και τα δικά του ήδη διαφημιστικών καμπανιών. Όπως η Lab3Web μίλησε σε σχετικό άρθρο για την απόδοση των διαφημιστικών banners, το ίδιο ισχύει και στην δική μας περίπτωση. Η απόδοση των διαφημιστικών καμπανιών εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που μόνο εξειδικευμένοι του κλάδου γνωρίζουμε. Όλα τα social media παρέχουν guidelines που είμαστε υποχρεώμενοι να γνωρίζουμε αλλά μέσα από την διαχείριση δεκάδων social λογαριασμών και την δημιουργία εκατοντάδων καμπανιών προκύπτουν παρατηρήσεις και συμπεράσματα που μας κάνουν να βελτιωνόμαστε.
Είπαμε, όλοι μπορούν. Το ερώτημα είναι ποιος το κάνει με επιτυχία.
Τα υπόλοιπα ας τα πούμε από κοντά